“The Mad Song” (2020) sopranile, oboele ja elektroonikale põhineb W. B. Yeats’i luuletusel “The Song of Wandering Aengus”.
Iidsed lood kätkevad endas palju tarkust, ilu ja lõputult tõlgendamisruumi. Yeats sai oma luuletusele inspiratsiooni kreeka ja iiri mütoloogiast ning muidugi omaenese elust, mis möödus tulutus püüdluses pälvida kauni ja kättesaamatu Maud Gonne’i armastust.
“The Mad Song” on muinasjutt, mille tegevust ja metafoore saab üle kanda mitmel viisil, kuid sõna “mad” tähistab siin minu jaoks pigem (hull)julgust, mis on vajalik selleks, et kerkida argitasandist kõrgemale, et oma meeli avardada ja tähele panna kõiki neid imepäraseid võimalusi ja rakursse, mida elu oma reljeefsuses pakub.
Ilus on inimese püüdlus eesmärkide ja unistuste poole, igavene lootus, mis aitab elada, ja samas ka teadmatus selle ees, mis ees ootab. Igal eluhetkel võib kõik muutuda.
Olen püüdnud nii tekstile kui muusikalisele materjalile dramturgiliselt läheneda. Kolm rolli – jutustaja, peategelane Aengus ja keskkond, kus tegevus toimub – liiguvad muusikute vahel ringi ja vahetavad kohti. Enamasti on jutustajaks sopran, kuid aeg-ajalt täidab ta hoopis tuule, metsa või võrgutava müstilise naise osa. Oboe võib olla nii Aengus ise, kui keegi, kes tema tegevust eemalt jälgib ning elektroonika kanda jääb enamasti sündmustele keskkonna loomine, samas poeb ta vahepeal nii jutustaja kui loo tegelaste kehadesse.
Vana Aengus vaatab tagasi oma elule, mille pöördepunktiks sai öö, mil ta noore mehena sarapikku kalale läks ning ojast hõbedase kala välja tõmbas. Kala ent muutus kauniks naiseks, kes Aenguse nime hüüdes koiduvalgusse kadus. Ülejäänud elu veedab Aengus naist otsides.
(Mingo Rajandi)
2020
12'
sopran, oboe, elektroonika
Tekst: William Butler Yeats (inglise keeles)
Esiettekanne: Duo ObSolute: Riivo Kallasmaa (oboe), Jaanika Kuusik (sopran), Doris Hallmägi (elektroonika); 15.09.2020, Arvo Pärdi Keskus, Eesti Muusika Päevad
Tellija: Eesti Muusika Päevad