Muusikauudised

Zooming:Estonia – luubi all on eesti muusika

Projekti Zooming:Estonia raames esitab Sepia Ensemble Poznańis Galina Grigorjeva, Mari Vihmandi, Kerri Kotta, Tõnu Kõrvitsa, Märt-Matis Lille, Tatjana Kozlova, Witold Szaloneki ja Kazimierz Serocki teoseid.

Festivali Poznańi Muusikaline kevad (21–25.03.2014) raames esitleb Sepia Ensemble projekti Zooming:Estonia. Agentuuri SONORA ja Eesti Muusika Infokeskuse koostööna toimuv kontsert toimub 23. märtsil kell 21.30 Poznańi Muusikaakadeemia aulas.

Kontserdi kava:

Galina Grigorjeva - Perpetuum mobile keelpillikvartetile (2008)
Mari Vihmand - Down the Stream II [abegg] viiulile, tšellole ja klaverile (2000)
Kerri Kotta - Circulus III soolokontrabassile (2004)
Witold Szalonek - Improvisations sonoristiques klarnetile, tromboonile, tšellole ja klaverile (1968)
Tõnu Kõrvits - Thule mustrid keelpillikvartetile (2007)
Märt-Matis Lill - Öine tee viiulile, tšellole ja klaverile (2013)
Tatjana Kozlova - Reservoir 2 flöödile, klarnetile, viiulile ja tšellole (2006)
Kazimierz Serocki - Swinging Music klarnetile, tromboonile, kontrabassile ja klaverile (1970)

Projekti Zooming:Estonia eesmärgiks on tutvustada uusimat Eesti muusikat – püüda tabada selle hinge, iseloomu ning eripärasid. Selle projekti tähtsaks osaks on asjaolu, et siin ei piirduta pelgalt korduva skeemiga kõige tuntumate heliloojate Arvo Pärdi, Erkki-Sven Tüüri ja Helena Tulve loomingust. See, et nii väike maa nagu Eesti suudab välja pakkuda nõnda rikkaliku ja värvika loojatepaleti, kelle seast igaüks on välja töötanud oma unikaalse helikeele, on tõeline fenomen. Vaatamata eripärasustele on Eestist pärit heliloojate loomingus tunda teatud kindlaid ühendavaid jooni – omapärast melanhooliat, unistavat meeleolu ning võimsat helivärvingute tunnetust. Nagu on ütelnud üks Sepia Ensemble´i liidritest, Artur Kroschel:

Eesti kaasaegne muusika näib ühelt poolt väga äratuntav, aga teisest küljest on väga eripärane ning seda on raske päris üheselt määratleda. Selles kõlavad lürism, nostalgia, ent noorema põlvkonna loojate teostes ka uusimad, keerukalt välja arendatud instrumentaaltehnikad, seega on siin huvitav kooslus, mis ühendab traditsioonid kaasaegsusega. Teisalt on see loomulikult ka omapärane, kui vaadelda eraldi üksikute heliloojate individuaalset loomingut ning nende muusika helikeelt, stiili ja tehnikat. Võib-olla, et praegu ei tasugi selle maa kaasaegsest muusikast otsida mingeid erilisi rahvuslikke jooni, vaid las jääda tema kõige äratuntavamaks eripäraks lihtsalt see, et ta on Eesti muusika. SONORA ja Sepia Ensemble´i poolt korraldatava projekti Zooming: Estonia eesmärgiks on näidata kuulajatele – mõistagi ainult teatud teoste näitel – kaasaegse eesti muusika kõige huvitavamaid nähtusi, nimesid ja helindeid. Kavva said valitud need kompositsioonid, mis piisavalt selgelt ja väljendusrikkalt määratlevad selle muusika identiteedi ning samaaegselt näitavad ka uusi kõlaaspekte, millele just Sepia Ensemble on spetsialiseerunud. Projekti eesmärgiks on eesti heliloojate teoste tutvustamine ka generatsioonide lõikes – alates tunnustatud maailmanimedest kuni noorima põlvkonnani, kes seisab alles oma loomingulise teekonna lävel.

Zooming:Estonia kava täiendavad ka kahe poola helilooja, Kazimierz Serocki ja Witold Szaloneki teosed. Sepia Ensemble´i Eestis toimuva külaskäigu ideeks on oma kava esitamine ümberpööratud proportsioonis. Kava lähtepunkti põhialuseks saab olema uue Poola muusika tutvustamine Tallinnas ning kahe eesti helilooja teose esitamine, mis „on lastud läbi poola interpreetide tunnetefiltri”.

Rohkem infot: http://sonoramusic.eu/projects/concerts-events/zooming-estonia

Pressiteate tõlge poola keelest: Mairi Ernits, Poola Vabariigi Suursaatkond

Tagasi