Marrit Gerretz-Traksmann

16.04.1971 Tallinn
Eesti Interpreetide Liidu liige alates 2002

Pianist Marrit Gerretz-Traksmann on üks nõutumaid kammeransamblipartnereid Eestis. Ta on lõpetanud Tallinna Muusikakeskkooli, kus õppis klaverit Merike Bürgeri ja Bruno Luki juures. Aastatel 1989–1997 jätkusid õpingud professor Bruno Luki, professor Anna Klasi ja Peep Lassmanni käe all Eesti Muusikaakadeemias. 2002. aastal omandas ta samas magistrikraadi professor Marje Lohuaru kammeransambliklassis. Marrit Gerretz-Traksmann on end täiendanud Sibeliuse Akadeemias professor Liisa Pohjola juhendamisel. Ta on pälvinud I preemia Ústi nad Labemis rahvusvahelisel noorte pianistide konkursil (1982).

Marrit Gerretz-Traksmann on mänginud arvukates kammerkoosseisudes nii kodu- kui ka välismaal. Pikemaajalisem koostöö sidus teda ansambliga Uus Tallinna Trio, kuhu kuulusid veel viiuldaja Harry Traksmanni ja tšellist Kaido Kelder. Trio saavutas II koha rahvusvahelisel J. Brahmsi nimelisel konkursil Gdanskis (2000) ning andis kontserte paljudes Euroopa riikides ja USAs.

Solistina on Marrit Gerretz-Traksmann esinenud selliste orkestrite ees nagu Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Tallinna Kammerorkester, NDR Radiophilharmonie, Bialystoki Sümfooniaorkester, Praha Raadio Sümfooniaorkester jt. Ta on Eesti Rahvusringhäälingus salvestanud hulganisti eesti ja välismaa autorite teoseid nii raadiole kui ka televisioonile. Samuti kõlab tema mängitud eesti helilooming plaadifirmade ECM ja Harmonia Mundi plaatidel. Üks olulisi punkte Marrit Gerretz-Traksmanni soolokarjääris oli osalemine Arvo Pärdi „Lamentate” ettekandel Arvo Pärdi festivalil Białystokis Poolas (2003). Sama teos kanti tema soleerimisel ette ka Tšehhis Hradec Králové muusikafoorumi raames toimunud Arvo Pärdi muusikapäevadel (2011).

Marrit Gerretz-Traksmann on kammeransambli õppejõud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias (alates 1997. aastast) ning klaveri- ja kammeransambli õppejõud Tallinna Muusikakeskkoolis. Ta on olnud aastaid rahvusvahelise noorte kammeransamblite festivali „In Corpore” korraldusrühmas ning Rakveres toimuva suvelaagri „In Corpore” õppejõud.

Marrit Gerretz-Traksmanni kammeransambli õpilaste hulka kuulub väga suur osa praeguseid Eesti noorema põlvkonna väljapaistvaid muusikuid. Klaverieriala õpilastest on kõige suuremat tähelepanu pälvinud Tähe-Lee Liiv, kes on paljude edukate rahvusvaheliste konkursside laureaat ja IX Eesti Pianistide Konkurssi 2019 ning populaarse telekonkursi „Klassikatähed 2020” võitja.


***

Selle teose [„Lamentate”] hirmuäratava jõu ja vaikse kurbuse kontrastid meenutavad pisut isegi Pärdi kuuekümnendate aastate kollaaže. Ka teose klaveripartii nõudis väljendust ülimast jõuküllusest ülima õrnuseni. End kammermuusikas hästi näidanud Marrit Gerretz-Traksmanni ettekandes pani kuulama muusikamaterjali ergas ja täpne käsitlus.
Teose ilupoolus – kurb-helge, otsekui palvesõnu kordav motiivistik – kõlas tema esituses jahedalt ja puhtalt, tundeliialdusteta.
Evi Arujärv. Heast, kurjast ja ilust. - Postimees, 11. aprill 2005

See-eest “Lamentate’s” (2002) klaverile (Marrit Gerretz-Traksmann) ja orkestrile avanes eelnenust sootuks erinev Pärt. /… / Loo teine episood, kus juhtrollis soleeriv klaver oma hõredate minoorsete akordidega, viis kuulajad siiski jälle kaemuslikku helimaailma. Ega klaveripartii pole siin kontsertlikus tähenduses virtuoosne, küll aga kõlalises mõttes, kuidas vaikseid piano-noote omavahel pedaaliga siduda, kuidas väheste vahenditega väljendada palju. Mis pianistil ka hästi väljapeetult õnnestus, nii üksinda mängides kui ansamblis teiste pillidega. /…/ Pärdi loomingu viimistletud esitus nii solistide, koori kui orkestri poolt, samuti maestro Eri Klasi jäägitu pühendumine viisid ootuspärase resultaadini – viimse kohani väljamüüdud saali kuulajad aplodeerisid püsti seistes. Seda kontserti annab veel kaua meenutada!
Igor Garšnek. Arvo Pärt neljal aastakümnel. - Sirp, 15. aprill 2005

Kontsert Eri Klasi juhatusel pakkus võimalust nautida Pärdi muusika lihtsat jõudu, ilusid ja tähendusi, aga kohati sundis pingesse esituse möödanipsamiste pärast. Kõlailu poolest jäävad festivalilt hästi meelde Marrit Gerretz-Traksmanni klaverisoolod.
Anneli Remme. Gurmaanilikult keedetud eesti muusika. - Areen, 18. aprill 2005

© EMIK 2011
(täiendatud veebruaris 2022)

EMIKi koduleheküljel olevad tekstid on kaitstud autoriõiguse seadusega. Tekste võib kasutada mittekommertsiaalsetel eesmärkidel koos viitega autorile (kui on märgitud) ja allikale (Eesti Muusika Infokeskus).